Udana inwestycja – 7 porad dla wykonawcy mikrocementu
W Internecie można znaleźć wiele poradników dla inwestorów planujących remont lub wykończenie mieszkania. Autorzy doradzają, jak wybrać ekipę remontową, na co zwrócić uwagę przy odbiorach i jak zaplanować inwestycje. My z kolei chcemy się dziś skupić na poradniku dla wykonawcy mikrocementu. Jak przygotować się do inwestycji, by była udana? Jak rozmawiać z inwestorem? W jaki sposób zabezpieczyć swoje interesy? Zapraszamy do lektury.
1. Wyjaśnij klientowi czym jest mikrocement i poznaj oczekiwania klienta
Beton dekoracyjny jest bardzo modny i wielu klientów decyduje się na jego wykonanie. Przed rozpoczęciem prac należy zrobić wywiad z inwestorem, by dowiedzieć się, jakie ma oczekiwania względem posadzki czy ściany z mikrocementu. Jaki kolor go interesuje, jaki efekt wykończenia – czy interesuje go gładki, jednolity efekt, czy bardziej podobają mu się przypalenia i przecierki. O ile jest to możliwe, dobrze jest pokazać klientowi konkretny efekt na już ukończonej inwestycji, np. w centrum handlowym czy restauracji.
Dodatkowo przedstaw klientowi informacje zawarte w karcie technicznej produktu, by nie miał wątpliwości, na jaki system się decyduje i jakie są jego wymagania i cechy. Być może klient ma oczekiwania, których mikrocement nie może spełnić i nie należy tego ukrywać.
2. Zrób próbki koloru i poproś klienta o akceptację
Nie rozpoczynaj prac, dopóki klient nie zaakceptuje próbek koloru mikrocementu. Wykonaj kilka próbek i przedstaw je klientowi. Zawieź je na miejsce budowy, by można było ocenić, jak kolor i efekt prezentują się przy danym oświetleniu itp. Niestety wciąż się zdarza, że klienci są niezadowoleni z efektu, bo „wydawało im się, że efekt będzie inny”. Jeśli klient zaakceptował próbkę, taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. A jeśli ma – można zrobić poprawkę i nałożyć jeszcze jedną warstwę w innym odcieniu – ale już za dodatkową opłatą.
3. Spisz umowę
O tym, że zawsze warto spisać umowę o roboty budowlane, nie trzeba już chyba przekonywać. Umowa chroni zarówno Ciebie jak i klienta. Jasno ustalone ramy współpracy pozwolą uniknąć wielu konfliktów na budowie. Umowa powinna zawierać zakres robót, informację kto ma dostarczać materiały (czy ma to robić inwestor czy wykonawca mikrocementu), harmonogram prac i terminy odbioru, ewentualne kary umowne za niedotrzymanie terminów czy odstąpienie od umowy. Oczywiście w każdej takiej umowie powinna być ustalona cena za wykonawstwo oraz sposób rozliczenia (ile wynosi zaliczka, kiedy powinna być uiszczona, w jakiej formie). Na koniec ważne są ustalenia dotyczące rękojmi i gwarancji, ilość ewentualnych poprawek, które są w cenie, terminy napraw. Jeśli zakres prac zmieni się już po podpisaniu umowy, należy sporządzić aneks. Czasem zdarza się, że ustalamy z klientem cenę np. za mało skomplikowaną ścianę w salonie, po czym klient prosi o wykonanie posadzki i ścian łazience. Naturalnie takie prace są wyżej wyceniane i by uniknąć wszelkich nieporozumień w kwestii ceny, lepiej umieścić w umowie / aneksie oddzielną wycenę poszczególnych pomieszczeń czy powierzchni. Klienci nie zawsze są świadomi, od czego zależy cena mikrocementu i jakie są stawki wykonawców za poszczególne roboty.
W internecie jest wiele wzorów umów, jednak polecamy skorzystać z usług prawnika. Specjalista stworzy wzór umowy, który najlepiej będzie chronił TWOJE interesy jako wykonawcy mikrocementu.
4. Weź zaliczkę
Zwykle to wykonawca zapewnia materiały do wykonania mikrocementu i ponosi wszelkie koszty. Zaliczka w wysokości 20-30% to standard i nie powinna nikogo dziwić. Nie daj się namówić na rezygnację z zaliczki. Nawet jeśli zdarzy Ci się trafić na nieuczciwego inwestora, zaliczka zabezpieczy Cię przed większą stratą pieniędzy, bo pokryjesz z niej chociaż zakup materiałów.
5. Wyjaśnij klientowi zasady użytkowania i pielęgnacji mikrocementu
Przypomnij klientowi zasady użytkowania i pielęgnacji mikrocementu zawarte w karcie technicznej. Szczególnie zwróć uwagę na trzy rzeczy. Po pierwsze, na czas schnięcia lakieru i zakaz moczenia go i użytkowania przez 7 dni. Następnie, na stosowanie delikatnych środków do czyszczenia, np. płynu FESTCleaner lub sprayu FESTCalc (nieświadomi klienci czasem używają acetonu czy octu do usuwania zabrudzeń…). Po trzecie, na konieczność zabezpieczenia nóżek od mebli. Zawsze zalecamy podłożyć filcowe podkładki w celu równomiernego obciążenia przedmiotów i ograniczeniu powstawania wgnieceń. Niby oczywiste, ale zdziwił(a)byś się, jak wielu klientów nie przestrzega tych zasad.
6. Nie bój się mówić „nie”
Jeśli klient ma bardzo wygórowane oczekiwania, naciska na szybsze terminy, bagatelizuje zalecenia odnośnie wymagań technicznych (np. kwestii naprawy istniejącej posadzki, schnięcia wylewki itd.) wymiguje się od wpłaty zaliczki, podpisania umowy czy akceptacji próbek lub z jakiegoś innego powodu, robi wrażenie potencjalnie problematycznego – nie bój się mu odmówić. Zaufaj intuicji i oszczędź sobie nerwów. Ostatecznie nie wszyscy muszą być Twoimi klientami.
7. Postaw na jakość
Staraj się każdą realizację wykonać, jak najlepiej się da, a jakość obroni się sama. Zadowolony klient poleci Cię znajomym i za chwilę nie będziesz mieć wolnych terminów w kalendarzu. Dopracuj detale, a w razie pytań czy wątpliwości nie wahaj się z nami skontaktować – zawsze służymy radą i pomocą.
→ Czytaj także: Mikrocementowy biznes: jak zdobyć klientów